سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز درباره خرید تجهیزات دندانپزشکی که باید بدانیم

 

بسیاری از تجهیزات دندانپزشکی در دنیا توسط چند کشور محدود ساخته می‌شود که برخی بسیار با کیفیت هستند اما برخی ارزش خرید را هم ندارند. اغلب دندانپزشکان داخل کشور از خرید تجهیزات دندانپزشکی کشورهایی مانند چین، تجربه خوبی ندارند. زیرا  تجهیزات دندانپزشکی ساخت کشور چین در چند سطح کیفیت تولید می شود که معمولا اجناس بی کیفیت آن وارد ایران می شود. 

اگر دوست دارید در مورد تجهیزات دندانپزشکی و خرید آنها بیشتر بدانید، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید. ما قصد داریم تا پیرامون خرید تجهیزات و قیمت آنها، برای شما مطالبی را عنوان کنیم. همچنین برخی از وسایل و تجهیزات را به طور خلاصه، معرفی خواهیم کرد. 

آنچه در این مقاله می خوانید: 

1.       انواع تجهیزات دندانپزشکی کدام است؟

2.       قیمت خرید تجهیزات دندانپزشکی چقدر است؟

3.       چگونه می توان تجهیزات دندانپزشکی با کیفیت را خریداری کرد؟

انواع تجهیزات مورد نیاز مطب دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی انواع مختلفی دارد که هر کدام به منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر وارد یک مطب یا کلینیک دندانپزشکی شوید، اولین چیزی که شما با آن برخورد می کنید، یونیت و تجهیزات و وسایلی است که روی آن گذاشته است. البته تجهیزات دندانپزشکی به همین جا خلاصه نمی شود. برخی از وسایل ممکن است در جلوی دید شما نباشد و در مواقع لازم مورد استفاده قرار گیرد. مانند مواد ترمیم کننده، تجهیزات ضد عفونی کننده و غیره.

برخی از مهم ترین تجهیزاتی که در یک کلینیک دندانپزشکی کاربرد دارد، شامل موارد زیر است:

·        یونیت دندانپزشکی

·        آینه دندانپزشکی

·        فورسپس

·        آنگل

·        جرم گیر دندان

·        توربین دندانپزشکی

·        تابوره

·        ساکشن یا دستگاه مکش

·        فرز

·        آمالگاماتور

·        لایت کیور

·        اتوکلاو

·        فرز توربین و فرز آنگل

·        سر ساکشن

·        دوربین داخلی دهان

·        میکروبراش

·        تیغ جراحی

·        ماده قالب گیری

·        خون بند

·        تجهیزات حفاظتی مانند شیلد و پانسمان و دستکش و ماسک و  . . .

در مورد یونیت دندانپزشکی باید گفت که این وسیله به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات دندانپزشکی به حساب می آید و کشورهای مختلفی در دنیا اقدام به تولید آن می کنند. یونیت دندانپزشکی ساخت ایران، چین، سوئیس، آمریکا، ژاپن و چند کشور دیگر است که در میان آنها محصولات ساخت آمریکا و اروپا، کیفیت بسیار خوبی داشته و کارایی بالاتری دارند.

یونیت دندانپزشکی ساخت داخل نیز از کیفیت خوبی برخوردار است. شاید تجهیزات دندانپزشکی ایرانی هنوز راه بسیاری برای مطرح شدن داشته باشند اما رقیب بسیار خوبی برای نمونه های بی کیفیت چینی به حساب می آیند.

سایر تجهیزات مانند تیغ جراحی، انواع وسایل حفاظتی و ضد عفونی مانند ماسک و شیلد و حتی دستگاه اشعه اتوکلاو، همگی در نمونه‌ها و برندهای مختلفی در دنیا وجود داشته که هر کدام کیفیت و کارایی خاص خود را دارند. بهتر است برای خرید این نوع تجهیزات دندانپزشکی، پیش از خرید، با مشاوران متخصص در این زمینه مشورت شود. زیرا می توان بهترین برند و کیفیت را با توجه به میزان بودجه، خرید کرد.

قیمت تجهیزات دندانپزشکی

قیمت تجهیزات دندانپزشکی در بازار داخل و خارج، کاملا متفاوت است. بسیاری از تجهیزاتی که در کلینیک ها مورد استفاده قرار میگیرد، ساخت خارج از کشور است و باید آنها را از طریق قانونی، وارد کرد.

این تجهیزات، با توجه به نوع وسیله، کارایی، مدل و برند، قیمت متفاوتی دارند. معمولا عوامل مختلفی در این مسیر، روی قیمت خرید تاثیر گذار است که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

·        قیمت ارز و بخصوص قیمت دلار:

بسیاری از تجهیزات دندانپزشکی از کشورهای اروپایی و ایالات متحده و کانادا وارد می شود. به همین دلیل وابستگی زیادی به قیمت ارز دارد.

·        ساخت داخل یا خارج از کشور بودن تجهیزات:

تجهیزات دندانپزشکی ساخت داخل کشور، بسیار به صرفه و ارزان تر از نوع خارجی است. اما کیفیت آن ممکن است معمولی باشد.

·        کیفیت وسایل:

تجهیزات وارداتی از اروپا، آمریکا و برخی از تجهیزات آسیایی، کیفیت بالایی دارند. هر چقدر هم کیفیت بالاتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است.

·        خدمات پس از فروش و گارانتی:

تجهیزات با گارانتی و خدمات پس از فروش، معمولا گرانتر هستند.

·        خرید عمده یا تکی:

اگر تجهیزات مصرفی و برخی از تجهیزات غیر مصرفی به صورت عمده خریداری شوند، قیمت پایین تری خواهند داشت.