سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تجهیزات دندانپزشکی و وضعیت تولید در این صنف

 

 

تجهیزات دندانپزشکی و وضعیت تولید در این صنف 

تجهیزات دندانپزشکی از دسته محصولاتی هستند که بر سلامت جامعه تاثیر گذارند و می توان گفت که کمبود این دسته از محصولات می تواند مشکلات جدی را به بار اورد. وارد کنندگان این دسته از محصولات همیشهسعی در وارد کردن بهترین برندهای خارجی دارند تا تجهیزات وارد شده از کیفیت بالایی جهت استفاده برخوردار باشند. در واقع تجهیزاتی که هم اکنون در بازار موجود است از بهترین برندهای اروپایی و حتی چینی هستند و این مساله برای خود دندانپزشکان نیز واضح و مشخص است.

در میان محصولات وارداتی چندین شرکت داخلی نیز به تولید این دسته محصولات اقدام کرده است و در سالهای اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه ای را هم داشته است. ولی از انجایی که همیشه بازار واردات داغتر از تولید داخل بوده است تعداد این شرکت های تولید کننده زیاد نیست و بسیار از تجهیزات هستند که هیچ چرخه تولیدی در داخل کشور ندارند و همه وارداتی هستند و این مساله در شرایط حال حاضر بسیار ناراحت کننده و تاسف بار است.

در واقع وابستگی ما درتجهیزات دندانپزشکی و پزشکی و حتی دارویی به قدری به واردات زیاد است که نوسانات قیمت دلار یکباره وضعیت را به نابه سامانی کشاند و شاهد افزایش قیمت ها به شکل نابسامانی بودیم به گونه ای برخی از تجهیزات افزایش چند برابری داشتند وحتی برخی از داروهای مهم که بیماران حساس استفاده می کردند نایاب شد و مشکلات جدی در پی این مسائل به بار امد.

در واقع در این سالها عدم توجه به تولید کننده داخلی و توانایی بالایی که این افراد داشتند وضعیت را به اینجا رسانده . در سالهای گذشته بسیاری از تولید کنندگان به جای حمایت و پیشرفت با سنگ هایی که سر راحشان بود پس رفت کردند و بسیاری از کارهای تولیدی به تعطیلی کشیده شد و درب کارخانه ها بسته شد و صاحبان انها دچار ورشکستگی شدند .

در شرایط حال حاضر اگر تولیدات داخلی چه در زمینه تولید تجهیزات دندانپزشکی  و پزشکی و سایر زمینه ها پر رونق بود شاید وضعیت به این اشفتگی نمیرسید و شاهد افزایش قیمت در بازار تجهیزات نبودیم . در واقع توانایی تولید کنندگان ما در هرزمینه ای بسیار بالاست و فقط باید به انها میدان داده شود ومحدودیت ها از سر راحشان برداشته شود. در سالهای گذشته سیاستمداران ما به قدری راه را برای تولید کننده سخت و پیچیده کرده اند که اغلب تمایلی به ادامه ندارند و حتی اگر توانایی و سرمایه وجود داشته باشد بیشتر ترجیح می دهند تا به واردات اختصاص دهند تا تولید.

اینها همه نشان دهنده سیاست های غلط این چند ساله است و در واقع ما کشوری هستیم که در بسیار از زمینه ها وابسته به سایر کشورها هستیم و واردات ما همیشه پر رونق تر از صادرات بوده است. در واقع عامل پیشرفت هر کشوری تولیدات ان است. تولیدات چرخه اقتصاد را به راه می اندازد  و رونق صادرات ارز اوری زیادی برای کشور دارد.

امید است تولیدات تجهیزات دندانپزشکی  به رونق خاص خود برسد و ما شاهد پیشرفت در سالهای اینده باشیم. در واقع این راهی است که باید درپیش گرفته شود تا نتایج ان را در سالهای اتی شاهد باشیم. هر چه تعلل پیش بیاید ضررهای بسیاری را متحمل می شویم .در واقع در این سالها ما تنها شاهد فرار مغزها و استعدادها از کشور بودیم در صورتی که می توانستیم از این استعدادها در کشور بهره ببریم و پیشرفت های چشمگیری را شاهد باشیم.