سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت ضعیف بود تولید تجهیزات دندانپزشکی در کشور

 

 

علت ضعیف بود تولید تجهیزات دندانپزشکی در کشور 

در زمینه واردات و تولیدات تجهیزات دندانپزشکی در مقالات گذشته بسیار سخن گفتیم دراین مقاله قصد داریم علت پیشی گرفتن واردات بر تولیدات داخلی را در این حوزه مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم وضعیت به چه صورت بوده که اغلب تمایلی به تولید وجود ندارد و همه به سمت واردات می روند. در واقع کشور ما در وضعیت دوگانه ای قرار دارد از یک طرف می خواهد مستقل باشد و نیازی به ارتباط با کشورهای به اصطلاح بیگانه نداشته باشد .از طرفی دیگر برای رسیدن به این استقلال در این سالها قدمی برنداشته

نه تنها در حوزه تجهیزات مربوط به دندانپزشکی بلکه در سایر زمینه های صنعتی به جرات می توان گفت که واردات همیشه پررنگ تر بوده . در واقع در گذشته اغلب سرمایه داران تمایل به راه اندازی کارخانه در داخل ایران را داشتند این کار هم دستاوردهای مالی برای خودشان داشت و هم برای کشور ولی از یک دوره ای به بعد این روند رو به کاهش رفت.

دلیل اصلی کاهش تولید داخل سختی های این مسیر برای تولید کنندگان بوده و شاهد از بین رفتن بسیاری از سرمایه ها در این راه شده ایم. از این رو به مرور زمان سرمایه داران به سمت واردات رفتند چون هم سود بیشتری براشان داشت و هم دردسر کمتر در واقع ریسک کار پایین می امد. در زمینه تولید تجهیزات دندانپزشکی تولید داخل دستاوردهای خاصی برای عرضه ندارد به جز چند محصول که در سالهای اخیر تا حدی توانسته خوب پیش برود.

ولی در بسیاری دیگر از این محصولات هیچ شابه داخلی وجود ندارد وتماما وارد می شود. در واقع در این سالها به قدری حجم واردات زیاد بوده که بسیاری از مردم عادت به خرید کالاهای خارجی کردند و چون کیفیت این کالاها بسیار خوب بوده توانسته اعتماد مردم را در خرید جلب نماید و دیگر تمایلی به خرید کالای ایرانی وجود ندارد و اغلب دوست دارند برند محصول خارجی باشد و این خود صدمه بزرگی است که به کشور و تولید کنندگان وارد می شود.

برای مثال در میان تجهیزات دندانپزشکی یونیت محصولی است که توسط چند کارخانه در داخل تولید می شود و دراین سالها محصولات خوبی را به بازار عرضه کرده البته هنوز برای رسیدن به برندهای خوب خارجی راه دارد ولی دور از ذهن نخواهد بود که رسیدن به بهترین محصولات دنیا کار غیر ممکنی نخواهد بود و نیاز به پشتکار و تخصص دارد که به نظر هردو اینها در تولید کنندگان ما وجود دارد اگر موانع پیچیده از جلوی راه انها برداشته شود.

در واقع مشکل بزرگ مسئولان ما این است که به توانایی های داخلی اعتماد نمی کنند و در واقع دوست دارند که مصرف کننده باشند و این موضوع سبب شده تا ما شاهد وضعیت ضعیف تولیدات باشیم. در گذشته کارخانه ها رونق بیشتری داشتند و هر سرمایه داری به دنبال راه اندازی کارخانه در کشور بود درواقع سختی کار لذت بخش بود زیرا سود بهتری به همراه داشت و دستاوردی برای کشور ولی امروزه تولید فلج شده و وضعیت واردات رونق زیادی پیدا کرده.

در انتها باید خاطر نشان کرد که وضعیت تولید تجهیزات دندانپزشکی و پزشکی و بسیاری از محصولات دیگر باید در کشور بهتر شود تا جایی که ما بتوانیم صادر کننده به سایر کشورها هم باشیم . در واقع کشوری مانند چین با همین روند به جایی رسیده است که یکی از مهترین قطب های صادرات در جهان است و با رونق تولید و صادر کردن ان به سراسر دنیا اقتصاد خود را رونق داده و شاهد پیشرفت این کشور هستیم. در واقع تولید داخل راه رشد هر کشوری است و متاسفانه کشور ما در این مسیر خوب پیش نرفته است.